tisdag, juli 31, 2007

cherry garcia

ben&jerrys smak #11
cherry garcia
jag har länge fruktat och som en direkt påföljd därav undvikit amerikas mest sålda smak av ben&jerrys. en sorgsam historia med artificiellt smaksatt flytande penicillin mot vattkoppor eller så ansvarar för att jag aldrig kopplat smaken av "cherry" till något positivt. men nu är dagen kommen.

jag tar försiktigt av locket och blir direkt överraskad av att färgen inte är den skrikiga lila jag föreställt mig. den behagligt beige, eller möjligen rosa nyansen har en lugnande effekt men det är trots det med stor misstänksamhet och rynkad näsa jag smakar en liten liten liten sked. "hm." muttrar jag och tar en sked till. den utlovade körsbärsglassen smakar slående likt vanilj, och i den samsas körsbär med en svag känning av bittermandel snällt med stora bitar av mörk och rätt osöt choklad. absolut inte så vedervärdig som jag tänkt mig, men vad den gör på förstaplatsen måste man nog vara amerikan för att förstå.

betyg: tre mushisar

Inga kommentarer: