torsdag, december 18, 2008

framgång

i den här delen av världen kryllar det av framgångsrika människor. där framgång betyder något som i slutändan resulterar i massa siffror på banksaldot. i min värld, som väl kanske är begränsad till mitt eget huvud och vad det uppfattar av det som händer runt det, finns det fler definitioner av framgång. vänskap, äventyr, kärlek, uppfyllda drömmar, skratt-per-dag-förhållande.

lycka.

hur som helst. de där framgångsrika. jag funderar över hur de tog sig dit. jag undrar om de någonsin tvivlade. om de, medan andra beundrade deras mod, oroade sig om nätterna över att gå miste om någon del av svensson som de i hemlighet hoppades hitta en dag. hur de stod kvar upprätt när motgångarnas motvind slet i dem. kanske visste de exakt vad de bytte ut och vad de fick. kanske kom det bara av sig självt. kanske.

kanske består framgång i grund och botten av samma sak oberoende av hur det definieras. hur mycket man står ut med innan man ger upp.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Får jag föreslå en filosofisk diskussion med la mama

mushi sa...

kanske det kanske :)

Anonym sa...

En annan definition av lycka:

http://mfrost.typepad.com/cute_overload/2008/12/encore-presenta.html