onsdag, december 24, 2008

julafton. så gott det går.

er julafton är kanske redan över. här firas det den tjugofemte. men jag firar med er. för mig själv. strax ska jag värma en kopp glögg, fylla en assiett med saffransbullar, mammas pepparkakor och julskorpor. sen ska jag tända värmeljus, klicka fram den digitalt arkiverade versionen av jul med adolf fredrik, sätta mig på golvet vid min julgran och öppna klappar.

det är bara jag men jag vet hur det ser ut på täljstensvägen. julduk på långa bänken, den jättelika röda ljusstaken, lilla huset med värmeljus, julbyn i fönstret, fintomten som vaktar julklapparna, rocking santa vid altandörren. gamla trätomten med lykta i handen.

och mamma och pappas toppstjärna från bergsundsgatan.

och kanske om jag minns det tillräckligt noggrant. kanske om jag blundar och tar ett djupt andetag. så kommer jag vara så nära hemma jag kan. just nu.

Inga kommentarer: