onsdag, november 26, 2008

service = service

imorgon är det thanksgiving här, och hela landet får fyradagarshelg för att äta fylld kalkon. själv har jag ledigt hela veckan, det är ett sånt där ”lov” som ligger två veckor innan alla slutprojekt och stora tentor inträffar. men jag är alldeles utpluggad och kan inte tänka, så istället försöker jag få annat gjort. som att söka stipendier till exempel.

ett av dem är stort och komplicerat, det delas ut av en amerikansk kvinnoorganisation och skulle innebära arton tusen dollar. det är som vanligt med den här typen av stipendier, ändlösa ansökningsblanketter med essäer i ett-par-tusen-ords-klassen om hur just jag skulle ta just min utbildning till att förbättra världen för just mitt hemland och dess invånare av just mitt kön. bara ansökningsformuläret tog mig två dagar att fylla i, och då återanvände jag ändå mycket text från tidigare ansökningar.

utöver själva ansökan ska det sedvanligen till ”supporting documents”, oftast officiella kopior av ditt och datt, tre rekommendationsbrev och så vidare. för att få en officiell betygsutskrift (av de betyg jag ännu inte blivit tilldelad eftersom terminen inte är slut) från stanford försökte jag hitta student service center i måndags.

först gick jag fel, och hamnade hos tre charmerande damer som glatt berättade att jag var nära om än inte riktigt på rätt ställe. när jag tackat för vägbeskrivning och vände mig om hörde jag en av dem oroa sig lite för att de inte skulle ha öppet den här veckan. hrm tänkte jag, de måste ha öppet, annars hinner pappren inte in till första december och min ansökan blir ogiltig.

hos student service center var dörren låst. en lapp på dörren berättade att de hade, just det, stängt. hela veckan. panik trängde sig på under ögonlocken.

alternativ? inga.
skit.
djupt andetag.

jag gick tillbaka till de snälla damerna. kanske kanske kanske.

jaha, nejmen oj, sa en av damerna. men jag pratade precis med laurie. de är där.
fast, det var låst, sa jag. och lapp på dörren.
ja, hm. men gå dit du. knacka på dörren. jag ringer till laurie, sa damen moderligt.

tillbaka till den låsta dörren med lappen. jag knackade. en kvinna öppnade. laurie.

fem minuter senare hade jag min officiella betygsutskrift utan betyg. ett rött papper i ett vitt kuvert med tre röda stämplar över förseglingen. när jag frågade berättade laurie att jo, de hade stängt hela veckan, men hjälpte såklart studenter i trängande behov.

såklart.

Inga kommentarer: