tisdag, november 04, 2008

en vardag med ett presidentval

valet här är enormt. det har för mig i synnerhet manifesterats i intresset för de senaste veckornas tv-sända politiska debatter. på stanford flyttar kursassistenter sina handledningstider ur vägen för debatterna, på sportbarerna visas ingen sport utan bara dessa verbala brottningsmatcher mellan president- eller vicepresidentkandidaterna på samtliga tvskärmar, kan man inte se livesändningen så spelar man in.

mitt under en av de första debatterna cyklade jag hem från campus och jag överdriver inte när jag säger att palo alto kändes som en spökstad. inte en människa rörde sig på gatorna. faktum är att den enda jag kan minnas att jag såg var en man som satt i sin bil med dörren öppen och lyssnade på debatten på radio. han hade ena foten på trottoarkanten, som om han varit på väg ut ur bilen men inte kunde slita sig.

på en föreläsning om grafisk design använde föreläsaren obama och mccains hemsidor som exempel. ett mejl jag fick igår angående ett seminarium avslutades med ”don’t forget to vote”. till halloweenfesten vi hade i fredags kom en person som sarah palin, en som todd palin, och två som ”joe the plumber” – en man som vid ett tillfälle nämndes i en av debatterna mellan presidentkandidaterna, och sen dess fått symbolisera den amerikanske småföretagaren. allt handlar om fyra personer, presidentkandidaterna och deras vice. varje ogenomtänkt citat plockas upp och görs till en gimmick som alla direkt känner till och kan skämta om. åtminstone i kalifornien är sarah palin ett särskilt populärt offer, för evigt kopplad till uttalanden om "hockey-mom" eller "i can see russia from here".

nu är det ju så att jag rör mig i en väldigt specifik krets av människor, som är unga, högutbildade, och av en eller annan anledning bor i en av de mest liberala delarna av det här enorma landet. det påverkar min objektivitet hänsynslöst, alla jag känner kommer rösta på obama, och ger mig uppfattningen att det blir demokratisk seger, trots att jag rent rationellt är övertygad om motsatsen.

idag domineras statusmeddelanden på gchat och facebook av något valrelaterat, oftast en uppmaning att gå att rösta, och i vardagsrummet sitter mike och garrett redan klistrade framför cnn. ikväll är har vi valvaka i huset, och eftersom jag inte får rösta kommer jag självklart ha på mig min nya, coola obama-tshirt. förhoppningsvis mer om det senare.

Inga kommentarer: