lördag, november 22, 2008

big game

amerikanarnas nationalsport är den de själva kallar för football, eller american football. ja, ni vet, någon form av rugby. typ. utöver nfl är college football stort. precis som på film.

stanford har sitt eget lag såklart, the cardinals (efter den röda färgen), med sin egna enorma arena på campus. att gå på match är kul, jag var på en förra året. det är så… patriotiskt. marschorkestrar, cheerleaders och lagmaskotar. stanfords maskot är ett träd, art oklar men ser ut som en gran. orkestern är ett gäng pajasar som verkar ha hur kul som helst och mest hitta på sköna upptåg. till exempel har de sina egna cheerleaders och brände av en battle of the bands mot berkeleys orkester mitt på union square i san francisco för några dagar sen. publiksektionen som huserar studenterna bubblar och hoppar i rött, namnet the red zone är definitivt inte godtyckligt.

imorgon är det dags för ”big game”. stanford möter ärkerivalerna berkeley university, även kallat cal. under den här veckan har varannan student haft på sig tshirts med texten ”cal sucks”. ett enormt tygstycke som täcker halva framsidan av ett av biblioteken förkunnar enkelt ”beat cal”. alla fontäner sprutar sen ett par dagar tillbaka rött vatten. och - en mjukisdjurvariant av berkeleys björnmaskot är brutalt spetsad genom magen högst upp på det vassa konstverket utanför bokaffären. budskapet är enkelt.

cal suger. vi regerar. vi ska vinna.

och satan i gatan vad jag ville stå mitt i vår hejarklack och skrika imorgon, men jag lyckades inte fixa så jag kan se matchen live på berkeley. inte för att jag bryr mig så mycket om amerikansk fotboll. men för att jag gillar att vara en del av stanford. ibland är det fortfarande svårt för mig att fatta att jag… är det. så, istället ska jag och några kompisar se matchen på en sportbar i downtown palo alto. klä oss i stanfordgear och vara patrioter för min skola.

precis som när jag gick på ki.
ahem.

1 kommentar:

Anonym sa...

ha. skön avslutning.