onsdag, oktober 29, 2008

smultron

i efterskalven från min första tenta som försatte mig i ett hyfsat uppgivet tillstånd har jag idag börjat upptäcka the green library, ett av biblioteken som ligger på stanford campus.

i lane reading room sitter jag i en av de ljusbruna skinnfåtöljer som är utspridda i rummet i par om två. mellan varje par står ett skåp i gulnat trä med samma höjd som armstöden. två vertikalt avlånga luckor döljer eluttag. en lucka är för mig, en är för min hypotetiske granne. en stor lampa med vit skärm och fot i järnsmide står ovanpå varje skåp. min lyser helt i onödan för ljuset som kommer från de fyra meter höga, valvformade fönstren längs hela rummets långsida dränker glödlampans sken. men jag låter den vara tänd ändå. det känns hemtrevligt.

längs väggarna löper bokhyllor i samma ljusa trä som mitt skåp här bredvid. hela rummet är uppbyggt efter ett enkelt men estetiskt mönster av låga bokhyllor, stora, kvadratiska skrivbord med plats för fyra, ett par runda bord, och fåtöljparen. i fönstret som befinner sig strax till höger i mitt synfält stoltserar hoover tower och en vit molnstrimma bryter mot den ljusblå himlen.

det luktar böcker. och skinnfåtölj. och harmoni. jag andas långsamt. tar med rummet in i varje andetag. och tänker att jag gillar inte tentorna här.

men jag gillar the green library.

Inga kommentarer: